۱۳۸۸ آبان ۷, پنجشنبه

نقـد ادبی !!!

از همان بچگی خواندیم و در مغزمان فرو کردیم که : " ادب مرد به ز دولت اوست " و بهمان یاد دادند : " جواب ابلهان خاموشی است " – یک بار مادرم گفته بود این جمله را زمانی که مدرسه می رفتند به عنوان جوابی دندان شکن به طرف مقابل می دادند!- به این می گویند انتقال فرهنگی از نسلی به نسل دیگر !!! – و یا " سکوت علامت رضاست " یا مثلا" : " بدهکار را که رو بدهی طلبکارمی شود " و ... آن زمان ها که مدرسه می رفتیم و با هر بهانه ای می خواستیم قهر کنیم و تلافی سر بقیه در بیاوریم، با به کار بردن فقط یکی از همین ضرب المثل ها طرف دعوا حسابی رویش کم می شد و می رفت پی کارش ! حال که سن و سالی داریم و واقعا" نمی خواهیم دعوا کنیم ولی ناخواسته وارد دعوایمان
می کنند ! نمی دانیم جواب دندان شکن یعنی چه !؟ خدا را شکر انقدر حرف های خفن !!! - ببخشید کلمه ی مناسب دیگری پیدا نکردم با توجه به اینکه این کلمه به بهترین وجه منظور را ادا می کند- به فرهنگ لغات فارسی اضافه شده است که نمی فهمم کدام را در موقع خشم باید بر زبان راند و کدام را به هنگام نرمی و عطوفت به همراه یک لبخند !!! در ضمن درست است که ضرب المثل ها دیگر به کار نمی روند ولی حالت گوینده را به شنونده منتقل می کنند! یعنی طرف به راحتی تشخیص می دهد طلبکاری یا رضایت داری و یا از روی بی ادبی و بی فرهنگی داری جواب می دهی !!! به هرحال دیدم کلمات جدید التاسیس که یاریم نکردند، از طرفی، اگرجواب بدهم می شوم طلبکارو اگر ندهم قطعا" باید بدهی ام را بپردازم !ادب و دولت هم که یکجا نباید جمع شوند چون ضرب المثلمان از بین می رود ! می ماند مرد و سکوت ...اگر دعواکننده ها جسارت دارند، این دو را بیابند !!!

۵ نظر:

  1. سلام خسته نباشی

    ممنونم از اینکه به توصیه ام عمل کردی و بیش از این مارا چشم انتظار نگذاشتی ،

    پاسخحذف
  2. فریبا جان
    من فکر می کنم بکار بردن ضرب المثل ها از موقعیتی به موقعیت دیگر فرق می کند و اینکه کجا درست بکار برده می شود بستگی به فهم و درک فرد از موقعت دارد.
    مثلا بعضی اوقات خاموشی بهتر است و سکوت مشتی محکمتر است و برعکس گاه باید جواب بدهی وگرنه به حساب نادانی ات می گذارند.
    ولی درآخر که به طنز گفتی دعوا کننده ها اکر جسارت دارند این دو را بیابند یعنی مرد و سکوت یعنی این دو با هم امکان نداری :)
    فریبا جان یک پیشنهاد تو بسیار در طنز مهارت داری این کار رو ادامه بده طنز بنویس

    پاسخحذف
  3. فریبـــــــرز۱۶ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۸:۱۲

    راست این است که بسیاری از ضرب المثل ها کاربرد خودراازدست داده اند. مثل همین : ادب مرد به زدولت اوست. حتی جواب ابلهان هم دیگر همیشه خاموشی نیست! بلکه اگر بتوانی باید ابله راسرجایش بنشانی. منتها نه اینکه با هر ابله رهگذری که نقشی درزندگیت نداره دربیفتی ، اما اگه کسی خواست با نادانی اش هرروز روی اعصابت باشه ، لازمه که حالش جا بیاد.
    اگه به یک مطالعه ی جدی درمورد نقدمیراث فرهنگی ما اعم از شعرو ضرب المثل و داستان و...غیره علاقمندی ، پیشنهاد می کنم کتاب «تمرین مدارا » نوشته ی زنده یاد محمد مختاری را بخوانی.

    پاسخحذف
  4. دوستان بسیار عزیزم

    مهناز جان تو همیشه مرا تشویق به طنز نوشتن کردی. اتفاقا" خودم هم دوست دارم و قبلا" هم می دانی که این کار را کرده ام ولی حتما" باید ادامه اش بدهم.

    فریبرز گرامی

    ممنون که کتاب خوبی در زمینه ای که به دنبالش بودم معرفی کردید.به زودی تهیه اش خواهم کرد.

    پاسخحذف
  5. خواندم
    و

    از سهراب:

    وسیع باش و تنها
    و
    سر به زیر
    و سخت

    (همین)

    پاسخحذف